torsdag 1 mars 2012

Skivtips: The Crickets - The "Chirping" Crickets (1957)

Buddy Holly, eller Charles Hardin Holley, som var hans födelsenamn, hade en kort karriär. Det gick mindre än två år mellan det att han gjorde sina första inspelningar tills dess att han så tragiskt omkom i en flygolycka, endast 22 år gammal. Trots detta är det svårt att hitta rätt bland alla skivor och diverse samlingar som har getts ut under åren. Söker du på Spotify hittar du ca ett 60-tal album av olika slag och som om inte det räcker kan du söka vidare på gruppnamnet The Crickets, i vilket han ingick och var frontfigur, och få ytterligare ett 20-tal nya träffar. Det är tyvärr en problematik man upplever med fler artister från denna tidsperiod, oavsett om du befinner dig i en skivaffär eller om du rör dig i sybehörsrymden. Jag ser det därför som angeläget att ge tips på vilka skivor man bör söka sig till för att hitta rätt i denna snåriga djungel av halvdana utgåvor och samlingsskivor. Egentligen är det endast ett par skivor som behövs med den glasögonprydde Texassonen.

Jag har personligen aldrig intresserat mig i någon vidare utsträckning för 1950-talets banbrytande rock´n roll. Vad gäller storheter som Jerry Lee Lewis, Dion, Johnny Cash och Elvis Presley är det snarare deras inspelningar i slutet av 60-talet och därefter som fallit mig i smaken. Buddy Hollys musik däremot har jag alltid uppskattat för att det utgör en perfekt brygga mellan 1950-talets höftryckande jukebox-rock´n roll och 1960-talets mer melodiösa popmusik. Buddy Holly var modern för sin tid och satte standarden för hur ett modernt rockband skulle se ut och låta, vilket inte minst kom att inspirera den brittiska popvågen med The Beatles, The Rolling Stones och The Kinks i spetsen. Hur bra Holly hade kunnat bli om han hade fått fullfölja sin karriär går det bara att fantisera om, men han lyckades under åren 1957 till 1959 visa prov på en utsökt känsla för enkla popmelodier och en i sammanhanget perfekt röst.

Den skiva jag skulle vilja lyfta fram räknas som Buddy Hollys skivdebut och bär titeln The "Chirping" Crickets. Skivan utgavs 1957 och innehåller det mesta av det bästa från hans karriär. Du kan eventuellt komplettera med Buddy Hollys självbetitlade album om du vill ha mer. Att de gavs ut under olika namn har med kontraktsproblem att göra, men det är Holly som ligger bakom båda och skrev också en hel del av låtmaterialet själv, ofta tillsamans med producenten Norman Petty. Ibland står det dock angivet med hans födelsenamn, vilket kan skapa en viss förvirrng för den vetgirige. Skivan innehåller klassiker som Maybe Baby, That'll Be the Day och Not Fade Away. Den enda låt jag personligen saknar är Every Day, men den kan du, tillsamans med andra hits som t. ex. Peggy Sue, enkelt hitta på någon kompletterande samling.

Skivan finns på Spotify under namnet The Crickets och jag länkar till den här. Låtordningen stämmer dock inte helt med orginalet och för alla vinylfreaks därute så uppmanar jag er att köpa skivan om ni hittar den för en lagom summa pengar. Ni får en knapp halvtimmes oumbärlig rockhistoria som, liksom annan popmusik från samma tidsperiod, gör sig bäst ur en vinylspelare.

Rave on!

2 kommentarer:

  1. Bra blogg du har! Blev lite glad när jag läste detta, lysnande liten popplatta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag hoppas den roar någon mer än mig själv! Din egna dieseldoftande-blogg verkar också intressant. Ska jag kolla upp lite mer.

      Radera