söndag 25 mars 2012

Skivtips: Ray Charles - Modern Sounds in Country & Western Music, vol 1 & 2 (1962)

När Anders Glenmark vid 90-talets inledning frågade sig vad man kan göra av en söndagsmorgon så kom han med det något oväntade förslaget att man kan kan sätta pengar (100 kr) på att havet finns där ute än. En i mina ögon tämligen trist och riskfri aktivitet, särskilt i dessa tider när miljödiskussionerna snarare handlar om att havet breder ut sig och inte tvärtom. 100 spänn dessutom? Om ändå insatsen hade varit lite högre så hade jag kanske förstått lite av tjusningen, men det är klart, det har hänt en del sedan 1991. Mitt förslag på lämplig söndagsaktivitet är av en helt annan karaktär och har inget med nämnda Glenmark att göra. Dock inget ont om den hårfagre skåningen, han var en av mina favoriter under slutet av 80-talet när jag som 11-åring i stort sett svalde allt som framfördes av manliga svenska popstjärnor som Orup, Mauro Scocco, Jakob Hellman och Eric Gadd (på svenska).

Mitt tips på söndagsaktivitet är givetvis att lyssna på väl valda skivor och det är få tillfällen som musik låter bättre än på lediga förmiddagar då man förhoppningsvis har tid och ork att botanisera i sin skivsamling med en kaffekopp i handen och utvilade öron. Lediga förmiddagar kräver dock sin speciella musik. Den ska vara uppiggande utan att vara klämkäck. Det ska inte vara festligt, men samtidigt kunna fånga den glädje och frihetskänsla som ledighet så ofta frambringar. Mitt förslag är därför att lyssna på Ray Charles när han befann sig i sina glansdagar under 60-talets inledning och spelade in två volymer av Modern Sounds in Country & Western Music (1962). Skivorna har jag plockat fram med jämna mellanrum den senaste tiden och blir lika glad varje gång jag ger dem min uppmärksamhet. Jag har haft den första volymen i min ägo en längre tid men kom ganska nyligen över volym 2 till ett överkomligt pris och insåg att denna platta är minst lika bra.

På dessa skivor har Charles haft det goda omdömet att, med sina rötter i den svarta bluesen, jazzen och gospel-musiken, ta sig an den vita countryn. Ett inte helt okontroversiellt musikaliskt steg under denna tid, men resultatet är utsökt. Precis lika bra som när Elvis Presley under slutet av 1960-talet rörde sig i motsatt riktning under sin Memphis-comeback. Albumen innehåller väl valda låtar låtar med bl.a. Hank Williams, Chet Atkins och Don Gibson som upphovsmän och en utsökt produkion, där musiken tar lagom tvära kast mellan country, blues, gospel och storbandsjazz. Volym 1 är den skiva av dessa två som oftast får mest uppmärksamhet, men jag vill slå ett slag för volym 2 som innehåller några av mina favoriter som exempelvis You Are My Sunshine, Hank Williams Your Cheating Heart och Making Believe. Både skivorna ska dock betraktas som album och det är helheten som räknas. Därför rekommenderar jag er alla att införskaffa dessa båda album och ni kommer inte längre behöva fundera på vad ni önskar göra på lediga förmiddagar. Lägg alltså 100 spänn på Ray Charles istället för att satsa pengarna på någon meningslös vadslagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar