tisdag 27 mars 2012

Spotifylista: Sleepless in Nashville

Jag var i går på konsert med det Nashvillebaserade bandet Lambchop på Palladium i Malmö. Konserten levde väl upp till förväntningarna och Palladium, som är den tystaste konsertlokal jag har besökt, var en utmärkt scen för sjumannabandets lågmälda alternativa countryrock. Jag kan varmt rekommendera gruppens senaste skiva Mr. M, vars låtar kom att utgöra större delen av konsertens låtmaterial. Stundtals saknade jag dock stråkarrangemangen från skivan, men det kompenserades delvis av en vacker steel guitar och ett för övrigt ytterst samspelt band. Sångaren Kurt Wagners karaktärsfulla, men aningen bräckliga röst, fick bitvis sällskap av Cortney Tidwells lena stämma vilket, i likhet med deras duettskiva för ett par år sen, visade sig åter vara en lyckad kombination.

Konserten inspirerade till veckans spotifylista som består av artister och grupper, som likt Lambchop, befinner sig i gränslandet mellan traditionell countrymusik och den alternativa rockscenen. Det vill säga någonstans mittemellan Seattle och Nashville, där Seattle får symbolisera den alternativa rockscenen och Nashville den traditionella countryn. Rent geografiskt skulle vi då hamna ungefär i Denver, där mina husgudar i 16 Horsepower härstammar ifrån, men rent musikaliskt är exemplen fler och grupper som Calexico, The Jayhawks, Uncle Tupelo, The Sadies, Wilco med flera finns med på listan. Missa inte Drive-By Truckers The Purgatory Line, som är den bästa Fleetwood Mac-låt som gjorts på nästan 30 år. Johnny Dowds och Jim Whites skruvade country får heller inte undgå någon. Låtarna är hämtade från tidigt 90-tal och framåt och det är under denna tidsperiod som den alternativa countryscenen, ofta benämnd som modern americana, har växt så att det nästan har blivit ett överflöd. 20 låtar räcker inte långt för att beskriva hela scenen, men jag var tvungen att spara lite till en framtida singer/songwriter-lista, så tills dess får ni hålla er till godo med detta:

Broken Record - Sleepless in Nashville (mar 2012 v.13)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar