lördag 28 april 2012

Spotifylista: Till Arvid

Jag har aldrig haft som avsikt att bli personlig på denna lilla musikblogg. Vad gäller musikjournalistik, som utför denna syssla på en professionell nivå, så har jag alltid haft svårt för skribenter som relaterar till allt för personliga händelser när de i en artikel eller i form av en recension ska väcka intresse en skiva eller en artist. Det kan lätt förta den personliga upplevelsen och istället för att själv relatera till saker i ens eget liv så har man någon annans upplevelser i åtanke när man lyssnar på det som man läst om. Men ibland händer det saker i ens liv som gör det oundvikligt att inte ta musiken till hjälp för att beskriva en känsla eller situation och när det känns livsviktigt för en själv så vill man ju gärna förmedla det till andra. Saknar man dessutom själv totalt talangen att på egen hand skapa någon musik så är det ju lätt att ta musikhistorien till sin hjälp. 

Den 6:e april, klockan 00:01 föddes min son Arvid. 3 730 gram tung och 51 cm lång. Ointressant information för de flesta, men för mig väger det tyngre än något annat i mitt liv. Att bli pappa över en natt är en märklig känsla. Fantastiskt på många sätt och vis, men knappast smärtfri. Sällan har glädje, rädsla, kärlek, otillräcklighet, oro, insikten om livets bräcklighet och dess styrka blandats samman och känts så intensivt som under de tre veckor som passerat sedan hans liv fick se dagens ljus. Att träda in i ett nytt skede i ens liv är på många sätt fantastiskt, men det handlar också om ta avsked till ens tidigare tillvaro där längtan, hopp och förväntan går hand i hand med saknad, oro och vemod. Många stora känslor som kan förvirra en och det enda jag kan konstatera, redan efter några veckor med nya uppgifter och ett nytt ansvar för någon annans liv, är att det är värt mödan och varenda uppoffring som krävs.

Detta är givetvis känslor som kommer till uttryck även i andra sammanhang. Det finns fler tillfällen i livet när saker händer som förändrar ens liv på ett radikalt sätt, samtidigt som man har samma personlighet kvar som ska anpassa sig till den nya tillvaron. Ingen alldeles enkel ekvation att lösa. Veckans spotifylista handlar i vilket fall om föräldraskap ur mitt perspektiv och jag väljer att tillägna den min nyfödda son. Alla låtar handlar inte specifikt om att bli eller vara förälder, utan snarare beskriver känslor som för mig kan sättas in i detta sammanhang. Ni får sätta in det i vilket sammanhang ni själva önskar och därför skriver jag inget mer om låtarna utan lämnar dem för egen tolkning. Håll till godo, här kommer världens bäste Arvid!

Broken Record: Till Arvid (v. 17 apr 2012)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar