onsdag 11 juli 2012

Skivtips: Townes Van Zandt - Townes Van Zandt (1969)

Det var tack vare Firesides sångare, sedermera soloartisten, Kristofer Åström som jag upptäckte Townes van Zandt. Detta genom att gruppen gav ut en samling i slutet av 1990-talet med udda spår där de bland annat gjorde en cover på dennes If I Needed You. Fireside var under mina tonår ett av mina favortiband, främst på grund av skivan Do Not Tailgate från 1995, som för mig blev en perfekt brygga mellan den hårdrock, grunge och hardcoremusik som intresserade mig under mina tidiga tonår till den pop- och rockmusik som i allt högre grad började utgöra grunden för mitt musiksökande. Det blev några år senare även min inkörsport till countryn. Upptäckten av Van Zandt fick mig att inse, inte bara storheten i denna artist, utan också hur fantastiskt bra countrymusik kunde låta. En genre som jag tidigare inte velat befatta mig med men som under det senaste decenniet utgjort en guldgruva för en rad fantastiska musikaliska upptäckter.

Townes Van Zandt har framförallt efter sin död 1997 bemötts med välförtjänt respekt och blivit ett hyllat namn, inte minst genom den våg av singer/songwriter-artister som slog igenom under inledningen på 2000-talet, där många fann inspiration i hans låtskrivande och framförande. Men i likhet med sin samtida brittiska kollega Nick Drake var han under sin mest aktiva period en ganska anonym figur för den stora allmänheten. Trots att han blev ett respekterat namn inom branschen lyckades han aldrig nå samma höga status som till exempel Neil Young, Gram Parsons eller Kris Kristofersson och han nådde inte samma komersiella framgångar likt artister som John Denver och Jackson Browne. Det finns säkerligen en massa orsaker till detta, kanske har det att göra med hans bräckliga mentala hälsa och hans återkommande problem med både alkohol och droger, men om man enbart ser till musiken och låtskrivandet så var han på samma höga nivå som de ovan nämnda vid denna tid och då handlar det främst om åren mellan 1969 och 1978. Under denna tidsperiod bevisade han att han tillhör de allra främsta låtskrivarna inom den countrydoftande singer/songwriter-genrens historia.

Den skiva som jag skulle vilja rekommendera är den själbetitlade Townes Van Zandt från 1969. Skivan kan beskrivas som en en länk mellan Neil Youngs After the Gold Rush och Willie Nelsons Red Headed Stranger och är en perfekt introduktion för den som vill ta rätt väg in i countrymusiken. Tillsammans med med Our Mother the Mountain (1969) och The Late Great...(1972) är det Van Zandts bästa studioalbum och innehåller klassiska Van Zandt-verk som bland andra Dont Take It Too Bad, I'll Be Here In The Morning och inte minst Waitin' Around to Die. Tre av låtarna på skivan finns också med på debuten For the Sake of the Song(1968) men eftersom Van Zandt inte var nöjd med produktionen så valde han att åter spela in dessa och resultatet blev till det bättre. Jag vill passa på att förvarna om att på Spotify så är det delvis fel version som ligger utlagt och de låtar som står under detta album tillhör egentligen debuten. Förvirrande, men därför skickar jag inga länkar utan istället vill jag rekommendera er som innehar en vinylspelare att köpa de fina återutgivningar som Fat Possum gjorde för ett par år sedan och de finns även i CD-format. Om ni har tålamod med lång leveranstid så kan ni hitta dem till hyfsat pris på http://www.wowhd.se/. Det är ofta svåra att få tag på i begagnade exemplar och hittar man dem så är de ofta till allt för högt pris.

Det finns en rad samlingar med Van Zandt men för den som vill ha en bra introduktion till hans storhet som låtskrivare så kan ni förlita er till den livespelning som gjordes 1973 och utgavs 1977 under namnet Live At the Old Quarter, Houston, Texas. Den finns komplett på Spotify och därför bifogar jag en länk. Den innehåller de bästa låtarna från Van Zandts karriär och många menar på att det är hans bästa inspelning.

Jag vill avsluta med att bjuda på ett klipp från dokumentären Heartworn Highways från 1981, men ni kan också finna den i filmen Be Here To Love Me från 2006, där Van Zandt framför en av sina absolut bästa låtar. Stor musik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar