tisdag 18 september 2012

3730 LÅTAR: 1 till 15

Som om min nördighet inte har några som helst begränsingar, så kommer nu nästa drag på denna blogg för att missionera mitt intresse för bra musik till en begränsad skara läsare. Jag kommer att lista 3730 låtar som finns på spotify som jag av någon anledning vill uppmärksamma. Detta kommer bli, som ni förstår, en evighetslista under ständig(?) konstruktion.

Listans består inte av någon inbördes ordning eller gradering låtarna emellan och kretsar inte kring något särskilt tema, tidsperiod eller genres. Utan det enda gemensamma kommer vara att det är låtar jag gillar. Helt enkelt de 3730 bästa låtarna som jag känner till och som finns tillgängliga på spotify. Jag kommer lägga till 10 låtar i taget, men hur ofta detta kommer ske får framtiden utvisa. Listan beräknas i vilket bli klar den 28:e juni 2019. Precis 100 år efter det att Versiallesfreden slöts och första världskriget var slut. Det har i och för sig inget som helst samband, men en deadline kan alltid behövas och ett historiskt datum är aldrig fel att uppmärksamma. Jag kommer försöka vara noga med att lägga in de bästa versionerna av låtarna som finns på spotify i den mån det går så att ni som lyssnar kan länka er vidare till rätt album.

För att lista ska ta lite fart så här i början så börjar jag med 15 låtar:

Thats How I Got To Memphis - Solomon Burke
En fantastisk vacker låt som Tom T. Hall skrev. Jag hade egentligen velat ha med hans original, men den saknas på Spotify. Burkes version från 2006 års album; Nashville, går heller inte av för hackor. Storslagen i all sin enkelhet.

Out On The Road - David Ackles
Ackles har en tendens att bli allt för teatralisk för min smak, men när balansen mellan dramatik och melodi finner jämvikt så blir det uppstår ljuv musik. Som i denna låt från 1970 års Subway to The Country.

Simple Man - Lynyrd Skynyrd
Det kan vara lätt att avfärda Lynyrd Skynyrd för deras sydstatsromantik och plågan Sweet Home Alabama. Men deras debutalbum är sydstatsrock när den är som bäst och de visar de inte minst i denna låt.

Two Steps From The Blues - Bobby Bland
Vacker blues med mycket själ och vemod från en av de främsta i genren. Ett mästerverk från 1960.

The Return Of The Grevious Angel - Gram Parsons & Emmylou Harris
En utsökt duett mellan Parsons och Harris från ett klassiskt countryalbum. Det var faktiskt First Aid Kit-systrarnas sommarprat som fick mig att återupptäcka denna guldklimp.

It´s Alright - The Impressions
Curtis Mayfield och hans kompanjoner i The Impressions kunde få popmusik att låta så enkelt och självklart. Glad musik kan också vara bra musik. Framförallt när det handlar om soulpop från tidigt 60-tal.

Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
Med enkla medel lyckas countrypop-stjärnan få ett fantastiskt driv i den akustiska gitarren och i den tragiska historien om Billie Joe McAllister.

Dancing In The Moonlight (It´s Caught Me In It´s Spotlight) - Thin Lizzy
Thin Lizzy låter som Van Morrison från deras mest souldoftande hårdrocksalbum; Bad Reputation från 1977.

Dead Man Walkin´ - Bruce Springsteen
Vet inte om det är filmen som får mig att älska denna låt. Springsteen låter som han gjorde på Nebraska och det är då det brukar bli som bäst.

My Little Town - Paul Simon
Art Garfunkel gästar på Paul Simons soloalbum från 1975, Still Crazy After These Years. En återförening som återskapar magin radarparet emellan. Sällan har ett Polarpris haft en mer rättmätig vinnare än detta år.

(Fa-Fa-Fa-Fa) Sad Song - Otis Redding
En av soulmusikens starkaste röster genom all tider, med en titel som inte kräver nån vidare beskrivning. Vackert vemod!

Don´t Play That Song - Aretha Franklin
Souldrottningens kanske olyckligaste kärlekslåt är en av hennes största och bästa stunder på skiva.

Goin´ Home - Dinosaur Jr.
J. Mascis och Co är snart aktuella med nytt album och blir det i närheten av lika bra som det här så blir i alla fall jag nöjd.

Way Down In The Hole - Tom Waits
Whiskeydoftande gospel för bardisken från artisten man aldrig riktigt vet var man har, men allt som oftast blir det bra.

Satan Your Kingdom Must Come Down - Robert Plant
Vem kan framför denna domedagsgospel på ett bättre sätt än den forne Led Zeppelin-vokalisten med den majestätiska rösten. Från 2010 års Band of Joy.

Det var de 15 första, men snart kommer fler. Varför just 3730 kan man ju undra? Finns inget tydligt svar, mer än att det är en vackert tal och betyder säkert något för någon. Dessutom var tal som 100, 500 och 1001 redan uttjatade. Håll till godo - här börjar min nördiga musikaliska odyssé:

Macke P:s 3730 låtar på Spotify - Under konstruktion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar