fredag 7 september 2012

Tre nya album för september


Det har kommit några nya skivor under sensommaren som lyckats fånga mitt intresse och jag ska kortfattat presentera dem här. Klickar ni på titlarna så länkas ni till spotify-versionerna av albumen.


Dylan LeBlanc: Cast The Same Old Shadow
Efter den uppmärksammade debuten, som det var omöjligt att läsa om utan att ange LeBlancs unga ålder, så kommer han nu med en uppföljare där han börjar växa in i sin egna kostym på ett allt mer trivsamt sätt. Jag gillade den två år gamla debuten, men tycker hans sätt att kombinera americana-country med en Thom Yorke-besläktad röst och få ett ut ett Jeff Buckley-influerat sound ur det hela känns allt mer tilltalande.

Jag har hyllat hans föregående skiva, Magic, här på bloggen för en tid sedan och tycker fortfarande den är fantastisk. Den nyutgivna uppföljaren är mer variationsrik och Rowe tar ut svängarna lite mer och bitvis blir resultatet utsökt. Inledande Bring Back The Night fångar en direkt och man har överseende med några dalar då topparna är så höga. Rowe har en av de mest övertygande och personliga rösterna som strömmar ur min stereo just nu.

Floating Action: Fake Blood
Jag vet inte så mycket mer om detta än att det handlar om ett soloprojekt skapat av multi-instrumentalisten Seth Kauffman. Detta är tredje skivan under namnet Floating Action och det var via My Morning Jackets frontman Jim James tweets som jag fick upp ögonen för detta album. Popmusik som känns onödig att genreplacera. Lo-fi-indierock blandas med stråkar, bakgrundskörer och soulinfluerad falsettsång och slutresultatet landar i sina bästa stunder i närheten av vad just MMJ gör med sin musik men i ett smalare format. Låter lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar