måndag 4 februari 2013

Jim James: Regions of Light And Sound of God

Det här är för mig personligen årets mest efterlängtade skivsläpp. Nu har äntligen Jim James solodebut, Regions of Light And Sound of God, kommit ut och efter ett par genomlysningar är jag inte besviken, trots mina höga förväntningar. Det var faktiskt länge sedan jag blev så här uppspelt och engagerad av ett skivsläpp och det är en fin känsla. Ljudbilden från My Morning Jackets senare skivor känns igen, även om det mesta av gitarrocken har bytts ut mot mer elektroniska, jazzinspirerade och mer suggestiva inslag. Det känns dock som en naturlig uppföljning av på MMJ:s senaste skiva och några av spåren, som exempelvis A New Life, känns som en direkt fortsättning på  Movin' Away som avslutade 2011 års Circuital. Den låt som jag direkt fastnat för är det vackra och vemodiga öppningsspåret State of The Art (A.E.I.O.U) som till en början får mig att tänka på Laura Nyro men byggs sedan i ett sakta tempo upp till något helt annat. Alla låtar fastnar inte direkt på samma sätt, men det låter lovande och 38 minuter är en perfekt längd på ett album. Jag hoppas ni lyssnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar