söndag 27 oktober 2013

Skivtips: The Arlenes - Stuck On Love (2002)

Syftet med att denna blogg överhuvudtaget existerar, förutom att jag ska kunna ventilera när mitt inre blir så proppfullt av funderingar kring pop- och rockmusik att det kan bli outhärdligt för mina närmaste, är att kunna lyfta fram musik och skivor som riskerar att inte få den uppmärksamhet som de förtjänar. Musik som inte alltid får den de största rubrikerna i kvällspress, på kultursidor eller på någon välbesökt musiksajt därute. Jag ser ingen egentlig anledning till att skriva om, låt säga, Arcade Fires senaste singel. För även om jag tycker att den är bra så finns det ju redan begåvade och professionella människor som redan gör det mycket bättre. Detta begränsar kanske målgruppen för denna blogg men i min naiva men förhoppningsfulla tankevärld inbillar jag mig att jag då och då träffar rätt och inspirerar någon till att lyssna på något som de inte visste att de tyckte om och då är det ju mödan värt. Sedan är det ju också en ren egotrip att helt enkelt få dokumentera sitt eget nörderi och musiksökande.

Med detta i åtanke vill jag slå ett slag för en skiva som släpptes för ett drygt decennium sedan och som idag riskerar att hamna i en totalt undanskymd tillvaro för gemene man. De äkta makarna Big Steve och Stephanie Arlene utgjorde centralgestalterna i countryrock-gruppen The Arlenes. Tillsammans med grupper som bland annat Grand Drive skapade de en liten svallvåg i av något så ovanligt och motsägelsefullt som brittisk americana-rock. Visserligen hade Elvis Costello, Lloyd Cole och några till britter utforskat dessa områden tidigare men de var i en annan tid och i ett annat sammanhang.

The Arlenes egentliga fullängdsdebut Stuck On Love kom 2002 då hypen av Ryan Adams/Whiskeytown och amerikansk countryrock likt Wilco, Calexico och spillror av The Jayhawks var som störst och hetast. Trots att detta var en debut var de båda makarna rutinerade musiker och de hade släppt ett minialbum några år tidigare. Stephanie Arlene var uppvuxen i Los Angeles och periodvis agerat bakgrundssångerska och Big Steve hade redan hunnit vara med i countryrockgrupper under 80- och 90-talet. Så de var båda erfarna när de gav ut Stuck On Love vilket hörs när man lyssnar på den. Musiken på skivan är varm, enkel och bitterljuv countryrock utan några krusiduller. Det handlar knappast om något unikt men låtarna och framförande är av högsta klass och ligger väl i nivå med flertalet av Jayhawks skivor och är bättre en många av de samtida amerikanska konkurrenterna. Låtar som Tell Someone You Love Them, Springboard och Lonely Won't Leave Me Alone, den sistnämnda kan ni se och lyssna på nedan, sticker ut som de mest direkta och bästa spåren. Även om alla låtar på skivan inte är lika intressanta så utgör den ändå en av mina favoriter inom americana-vågen från denna tidsperiod. Därför vore det ju en smärre katastrof om den föll i glömska och vill jag uppmuntra er som fortfarande har en CD-spelare till hands att leta upp denna platta hos någon skivbörs därute. Den finns säkerligen i streamat format någonstans i cyberrymden men den finns i nuläget inte på Spotify och jag har inte gjort några vidare efterforskningar.

Makarna Arlene flyttade senare till Kalifornien och släppte en uppföljare med den sanningsenliga titeln Going To California. Därefter har det varit tyst på albumfronten såvitt jag vet även om det ryktas om en comeback. Men om detta vet jag inget mer men om någon sitter på information så får ni gärna kommentera nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar