tisdag 19 november 2013

George Jones - Var ska man börja? Jo, här.

Jag har länge förstått att George Jones besitter en av de där stora rösterna inom countrymusiken men aldrig vetat var jag ska börja. Hans brokiga och långa karriär har präglats av en rad byten av skivbolag vilket bidragit till att de samlingar som getts ut sällan är heltäckande. Letar man dessutom efter Jones på Spotify blir du bara förvirrad eftersom du får scrolla i dess oändlighet innan du hittar något som känns seriöst och intressant och om man inte på förhand vet var man ska börja ger man lätt upp. Antalet samlingsskivor har dessutom ökat avsevärt efter hans död tidigare i våras.

Efter några mindre krävande efterforskningar bestämde jag mig för att beställa CD-samlingen The Essential George Jones: The Spirit Of Country som gavs ut i sin första utgåva 1994 vilket visade vara en perfekt start för att få en överblick på hans långa karriär. Samlingen sägs vara den mest heltäckande även om en hel del från hans mest intressanta period under 1970-talet saknas. Men de 44 låtarna på samlingen spänner över en period från 1950-talets mitt till och med 80-talets slut och därmed omfattar den de viktigaste delarna av Jones karriär. Den förväxlas lätt med en senare samling som getts ut som heter The Essential George Jones och har ett snarlikt innehåll men saknar rättigheterna till några av de bästa låtarna.

Jones produktion är ojämn och påminner till viss del om samtida själsfränder likt Johnny Cash och Jerry Lee Lewis och i likhet med dessa två herrar är topparna höga. Jones har dock en röst har som rör sig närmare skönsjungande storheter som Elvis Presley, Charlie Rich och även Frank Sinatra. När Jones sjunger så lyssnar man och han har en förmåga att med sin röst trollbinda en som lyssnare och tro att han menar allvar (vilket han kanske gör men med tanke på hur hans privatliv såg ut så känns vissa låtar kanske lite missvisande).

För min del var detta i vilket fall en perfekt början som lockar till fördjupningar. Främst hans tidiga 70-tal intresserar mig och där finns det några album jag kommer leta efter på vinyl då tiden finns och plånboken tillåter. Den låt som fick mig att intressera mig för Jones var dock hans kanske största hit; den sorgset bitterljuva He Stopped Loving Her Today. Den spelades in under den period då Jones själv på grund av missbruk och ett struligt privatliv var som mest illa därhän. Döden var aldrig långt borta för denna countrystjärna och kanske är det därför det finns en sådan sprängkraft och uppriktighet i låten som kretsar just kring en man som ligger på sin dödsbädd. En vacker låt på många sätt och vis och är hämtad från det uppriktiga albumet I Am What I Am från 1980. Denna skiva tillhör ett av hans mest framgångsrika alster och befinner sig produktionsmässigt fortfarande på rätt sida om 80-talet. Det är ett album som ni kan hitta på Spotify via länken ovan. Med tanke på skivomslaget räcker det kanske med att ha den i streamat format men låtarna och framförandet är med tanke på Jones fysiska och mentala tillstånd överraskande nog av hög kvalité och tillhör ett hans främsta verk. Så jag kommer att söka även detta album på vinyl men det kommer nog inte hamna i ram som väggkonst. Den senare delen av 80-talet har jag dock lite svårare för vilket främst beror på ljudbilden och produktionen även om jag gillar "name-dropandet"i låten Who´s Gonna Fill Their Shoes.

För er som vill ha en gedigen CD-samling med George Jones där ni får all viktig information ni behöver vad gäller producenter, utgivningsår och listplaceringar samt en omfattande resumé av hans karriär i text så rekommenderar jag er att gå in på wowhd.se och beställa denna dubbelsamling för 99 kr. Den är väl värd sitt pris.

För er som tycker att denna information är oväsentlig eller att ni redan vet allt och bara vill ha musiken kan ju alltid hitta skivan på Spotify. Det viktigaste är ju trots allt att ni lyssnar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar