onsdag 11 december 2013

Årets album 2013 - Enligt Broken Record

Vi närmar oss lucia och jag har redan bestämt mig för vilka skivor jag tycker är årets bästa och det måste förmedlas till allmänheten. Eller åtminstone till närmast sörjande. Jag vet att ni bryr er. Det här är ju årets viktigaste lista. 


Personligen tycker jag att musikåret 2013 har varit bättre än 2012 vilket kanske är av den enkla anledningen att pappaledigheten har gett mig mer tid att lyssna på musik. Eller så beror det helt enkelt på att det har getts ut väldigt mycket bra musik. Oavsett orsak var det svårt att begränsa sig till 20 skivor och jag fick rensa bort Midlake, Basia BulatFrontier Ruckus, Caitlin Rose, Marques Toliver, The Villagers, Carrie Rodriguez och några till lyssningsvärda alster vilket jag kanske kommer ångra någon gång i framtiden. Jag skrev i ett inlägg för någon vecka sedan att The Lonely Wild förtjänade en plats på listan över årets album men jag var lite väl tidigt ute. För när jag insåg hur bra Queens Of The Stone Age senaste är fick den inte plats trots allt. I vilket fall finns det mycket bra musik att upptäcka och det här är ju enbart en lista över de 20 album från detta år som jag har haft störst glädje av. Jag hoppas även ni har haft det eller kommer ha det i framtiden.

1. Jim James Regions of Light and the Sound of God
Om någon halkat in på denna blogg vid tidigare tillfälle är det knappast någon överraskning att jag väljer My Morning Jackets frontman som etta. Jag var dock inte övertygad efter att lyssnat på den första gångerna men det här är en skiva som har vuxit under året som gått. Det skaver i de tillsynes strukturlösa delarna men helheten är varm, mjuk och sammanhängande. Gospel, electro, rock och country förpackade i James igenkännliga och innehållsrika koffert.
2. Kacey Musgraves Same Trailer Different Park
Hade jag enbart gått på omslaget hade jag nog ratat detta som löpande band-producerad Nashvillepop. Men det är är så mycket mer än så och att döma på ytan blir man ju inte lyckligare av. Årets snyggaste country och tillsammans med artister som Lindi Ortega och Brandy Clark har hon bidragit till en våg av kvinnliga "outlaws"  (uttjatat begrepp, men eftersom det redan finns) som både bevarar traditionen och för utvecklingen framåt.

3. Ed Harcourt Back Into The Woods
Jag hade nästan gett upp Harcourt men då faller den här plattan över mig och jag och jag tycker han låter bättre en någonsin tidigare. Avskalat och vackert av en ensam man vid sitt piano som återvänder till sina gräsrötter. Eller åtminstone till skogen.

4. Ossler Stas
5. Jonathan Wilson Fanfare
6. Christian Kjellvander The Pitcher
7. The National Trouble Will Find Me
8. Jason Isbell Southeastern
9. Neko Case The Worse Things Get, The Harder I Fight, The Harder I Fight...
10. Alela Diane About Farewell
11. Queens Of The Stone Age ...Like Clockwork
12. Phosphorescent Muchacho
13. Robbie Fulks Gone Away Backward
14. Agnes Obel Aventine 
15. Bill Callahan Dream River
16. Richard Buckner Surrounded
17. Laura Marling Once I Was An Eagle
18. Vampire Weekend Modern Vampires Of The City
19. Arcade Fire The Reflektor
20. Mount Moriah Miracle Temple

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar