måndag 6 januari 2014

Inside Llewyn Davis

I slutet av februari kommer Coen-brödernas nya film Inside Llewyn Davis att ha premiär på de svenska biograferna. Filmen handlar om den fiktive folksångaren Llewyn Davis som i början av 1960-talet lever och verkar i Greenwich Village i New York. Födelseplatsen för stor del av den moderna amerikanska folkrocken och singer/songwritermusiken. Det går givetvis att dra en massa paralleller till Bob Dylans genombrott men den fiktive filmkaraktären bygger i första hand på verklighetens Dave Van Ronk. Van Ronk var 1961, det år som filmen utspelar sig, en hyllad och respekterad gitarrist och sångare och låg då steget före Dylan. Deras karriärer möttes vid denna tid och plats, de inspirerade varandra men deras fortsatta karriärer skulle sedan ta helt olika riktningar. Mina förväntningar på filmen är kanske inte skyhöga, men när det gäller Coen-bröderna så vet man vad man får. Utmärkt skådespeleri och snygg produktion. Dessutom har de ju för vana att inspirera med genomtänkta soundtrack. Att sedan manus och filmens handling kan variera har i sammanhanget inte alltid så stor betydelse. Jag älskar ju filmer som får en att vilja lyssna på mer musik.

Coen-bröderna har lånat filmtiteln från ett av Van Ronks album som släpptes just 1961. Ett välljudande sådant som passande nog återutgivits på vinyl och för er som är intresserade så kan ni hitta den på wowhd.se till rimligt kostnad. Ni får dock räkna med lång leveranstid men annars en varm rekommendation. I vilket fall har uppmärksamheten kring filmen bidragit till att jag under de senaste veckorna återupptäckt och upptäckt en del av den musik som ligger till grund för den folkcountry, singer/songwriter- och americana-musik som utgjort en stor del av mitt musikintresse under det senaste decenniet. Det här är musik som främst spelades in under 40-, 50- och 60-talen och får utgöra rötterna till stor del av min skivsamling.

En annan bidragande orsak till detta återuppväckta intresse var att jag häromdagen hittade en fin samling med Doc Watson på en dubbelvinyl hos min lokala skivhandlare, Repeat Records i Lund. Watson tillhörde även han en av de banbrytande artister som rörde sig i New York i början av 1960-talet och låg bakom det återuppväckta intresset för den amerikanska folkmusiken. I likhet med Van Ronk var han i första hand en tolkare av andras låtar och då inte sällan av traditionell amerikansk folkmusik. Det var ju även så Dylan inledde sin karriär innan han utvecklades till en låtskrivare av högsta rang. För er som vill få en introduktion till Watsons tidiga karriär kan jag rekommendera Vanguard-samlingen The Essential Doc Watson.

Om ni vill följa med på min resa genom den amerikanska folkrockens historia så får ni gärna ta del av årets första spotifylista på denna blogg.  Det handlar främst om musik som går att koppla till den nämnda filmens handling. Jag har försökt att begränsa listan och dess innehåll något och därför inte tagit med så mycket av den bluesmusik som annars utgör en viktig influens i sammanhanget. Eftersom jag själv uppskattar begränsning i antalet låtar så får det bli en lista för sig nån gång i framtiden. Denna lista kan förhoppningsvis vara en lämplig uppvärmning för er som likt jag tänkt se Coen-brödernas film:

Inside Broken Record - Folk & Country until the 60's


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar