måndag 17 mars 2014

The Audreys: My Darlin' Girl

Att upptäcka ny musik är idag ingen större utmaning. Åtminstone inte i kvantitet räknat. Det krävs inte många knapptryck på din Iphone eller dator för att du ska kunna hitta ett helt nytt band från andra sidan jordklotet. Problemet är ju snarare att du hittar för mycket och du blir snabbt mätt. Även en sådan inbiten musikjägare som jag drabbas av detta. Ett överflöd av god musik som gör det svårt att sålla ut vad som egentligen håller måttet och vad man personligen tycker om. Istället för att fördjupa sig och lyssna in en platta lockas du lätt till att söka dig vidare och klicka fram nästa upptäckt och fortsätta vidare på det spåret. Så kan man hålla på i timtals. Ungefär som vi moderna människor läser nyheter. Inget djup men mycket yta. Den moderna världen uppmuntrar till ett sådant beteende och det är svårt som enskild individ att stå emot. Men sen träffar det helt plötsligt rätt och timmar av planlöst sökande på diverse musiksajter, Youtube och Spotify återfår sin mening.

Som idag då jag upptäckte denna bluesiga och countrydoftande indierock från Australien. The Audreys är aktuella med sitt fjärde album, 'Til My Tears Roll Away, som jag hittade på en kompis spellista för 2014. Gruppen är ur ett australiensiskt perspektiv ett etablerat och prisbelönat rockband på den alternativa scenen och senaste skivan är inspelad i samma studio som nationalklenoder likt INXS och Midnight Oil har spelat in en gång i tiden. Jag kan inte säga så mycket om hela skivan i fråga eftersom jag råkade klicka mig vidare innan jag hade hunnit lyssna klart. (Det är därför jag gillar vinylen, den uppmuntrar till koncentrerad konsumtion). Men den här låten gillar jag i vilket fall och albumet låter bitvis lovande:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar