onsdag 30 april 2014

Det är bara rock 'n roll... och jag gillar det.

Rockmusik behöver inte vara komplicerad för att kännas relevant. Främst under våren, när sol och värme börjar bli en del av tillvaron igen, brukar jag fastna för det enkla och primitiva i musiken. Sköna melodier kombinerat med lite småtuffa gitarriff och trallvänliga refränger utan anspråk på att varken vara nyskapande eller revolutionärt får mig att dansa inombords.

Detta gäller inte minst Desert Noises album 27 Ways som gavs ut tidigare i våras. Gruppen består av ett gäng amerikanska ungtuppar (visst, jag börjar bli gammal) mellan 20 och 25 med förankring i delstaten Utah. Musiken låter som någon slags mix av The Hellacopters och Band of Horses. Främst en rockigare variant av de senare, ungefär som de lät på de lite hårdare bitarna av albumet Cease To Begin. Senaste albumet 27 Ways låter lite stadigare och mognare än det lilla jag hört från Desert Noises tidigare album. Ja, det är ju bara att lyssna och döma själva. Skivan finns på Spotify. Inget nyskapande, du slipper tänka och det svänger. Perfekt vårmusik helt enkelt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar