söndag 27 april 2014

Pop på svenska - Del I: 1967-1978

Jag tänkte, som den nörd jag är, försöka sortera och organisera mitt intresse för pop- och rockmusik på det svenska språket med hjälp av spotifylistor. Så jag kommer här lansera första delen i denna tänkta odyssé som inom en rimlig framtid ska nå fram till dags datum.

Min första lista omfattar tidsperioden 1967 till och med 1978. Orsaken till denna tidsindelning går att ifrågasätta men av någon anledning kändes den rätt. Ska dock medge att det inte var en lätt början. Jag har ett ambivalent förhållande till det svenska 70-talet eftersom proggrörelsens ideologiska ramar allt för ofta stod i vägen för den fria tanken och därmed även för den goda musiken. Men visst smyger det sig in en och annan proggare även på denna lista och det finns en givetvis en del guldkorn från denna era, främst av de artister som befann sig någonstans i utrymmet mellan proggen och melodifestivalen. Som Ola Magnell, Monica Törnell och John Holm för att nämna några.

Går det verkligen att ha med Björn Skifs och Sylvia Vrethammar på samma lista som Nationalteatern och Kebnekajse? Kan instrumental musik vara på svenska? Jo, jag tyckte det och därför blev det så. Resultatet blev i alla fall en spretig lista mellan högt och lågt som kommer att vara under ständig rekonstruktion. Så ingenting står säkert mer än att den är klart värd att lyssna på.  Här hittar ni listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar