torsdag 26 juni 2014

Mastodon kommer med nytt - Rock on!

Det är inte särskilt många nutida hårdrocksband som jag följer med något större engagemang och intresse. Egentlig orsak till detta har jag inte något kortare eller särskilt välmotiverat svar på annat än att genren är gigantisk och min tid begränsad. Hårdrock kräver ofta mer tid och energi av lyssnaren i jämförelse med de musikaliska områden jag normalt sett oftast finner min musikaliska hemvist. Men ett av dem som jag håller koll på är albumaktuella Mastodon. Eftersom jag knappast är någon tvättäkta hårdrockare tycker jag att de blir mer och mer intressanta att lyssna på för varje skiva de ger ut.

I dagarna kommer de Atlanta-baserade amerikanerna ut med deras sjätte studioalbum, Once More 'Round the Sound. Av det lilla jag hört hitintills låter det minst lika bra som på föregångaren The Hunter (se tidigare inlägg) och det lutar mer åt rakare Thin Lizzy-rock'n'roll än den Genesis-thrash som präglade deras tidigare album. Något som i min smak är en utveckling i rätt riktning även om de alltid bjudit på intressant musik. I likhet med närbesläktade Baroness, ett annat av de band inom den dieseldoftande rocken som jag uppskattar, visar de att de är ett metalband som vågar ta ut svängarna och inte ser specifika genrekrav som ett självändamål. De vågar utmana sin publik och det är något som tyder på självförtroende och som i min värld gör dem intressanta för nutiden och mer relevanta för framtiden. Jag väntar med spänningen på att den beställda vinylen ska levereras med posten. Tills dess bjuder jag på denna Napoleon Dynamite-doftande video till inledande singeln High Road:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar