onsdag 25 februari 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - #39

#39 Phosphorescent Muchacho (2013)



Jag skulle ljuga om jag påstod att jag föll direkt för Matthew Houcks enmansprojekt Phosphorescents sjätte album. Jag borde kanske ha gjort det men mina förväntningar var från början inte skyhöga. Jag hade lyssnat en del på hans tidigare alster som på många sätt varit trivsamma och sympatiska, med en och annan briljant låt, men i längden tröttnade jag ofta och bytte kanal. Med Muchacho var dock mycket annorlunda. Inte minst produktionen, där det den smått sävliga countrylunken, tillspetsats med beats och vissa elektroniska och ambienta inslag. Med måttfullhet men ändå ett friskt inslag som kompletterade Houcks vemodiga och spruckna röst på ett positivt sätt. Men det som gör störst skillnad är låtarnas kvalité. Det är starka rakt igenom och innehåller både direkta slagdängor som exempelvis Song For Zula och Ride On/Right On och bitterljuva countryballader som Down To Go eller Mucacho's Tune. Albumets klimax nås i den snyggt uppbyggda A Charm/A Blade.

Om Houck tidigare hade setts som en efterapare eller en i mängden bland artister som Will Oldham (Bonnie 'Prince' Billy), Bon Iver, Band of Horses, Midlake, Fleet Foxes med flera så blev han med Muchacho istället en föregångare som tog den alternativa countryrocken in i samtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar