fredag 29 maj 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - #23

#23: Bill Fay Life Is People (2012)



Jag hade kanske önskat jag visste bättre men jag hade ingen som helst koll på Bill Fay när detta album dök upp 2012. Detta trots att hans namn har nämnts av initierade vänner runt omkring mig vid tidigare tillfällen. Så jag kan knappast påstå att detta comebackalbum, efter 41 års frånvaro, var efterlängtat ur ett personligt perspektiv. Det blev snarare en glad överraskning, en så kallad Sixto Rodriguez-effekt, som även har fått mig att upptäcka hans tidigare karriär. Den yvige britten får här hjälp av diverse välmeriterade countryrockers, som exempelvis Jeff Tweedy från Wilco, och gör en helt magisk version av deras redan fantastiska låt Jesus, etc.

Det här är tillbakalutad och samtidigt bitvis ödesmättad musik som, likt Leonard Cohens senaste plattor, visar på en ödmjuk livserfarenhet som känns relevant var än i livet du befinner dig. Hans senaste, dagsaktuella skiva, Who Is The Sender?, känns näst intill lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar