tisdag 14 juli 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - #16

#16: Sixteen Horsepower Folklore (2002)



Gothcountryns okrönte kung, andlige ledare eller profet, kalla det vad ni vill, heter David Eugene Edwards. Tidigare centralgestalt i Sixteen Horsepower och numera verksam under namnet Wovenhand. Under hans karriär har han med sin musik förenat influenser från  Joy Division och The Gun Club med Hank Williams och The Carter Family. Gruppens musik skulle kunna beskrivas som om The Louvin Brothers befinner sig på industrisemester i Tyskland med Leonard Cohens ande som medresenär.

Folklore skulle bli gruppens sista album, åtminstone till dags datum (jag hoppas fortfarande på en återförening), innan de splittrades och gick vidare med diverse soloprojekt. Att splittringen var på gång kan eventuellt synliggöras med att stora delar av detta album består av tolkningar av andras låtar och traditionell folkmusik, vilket titeln antyder till. Men å andra sidan är det något som Edwards alltid har ägnat sig åt. Alltifrån Bill Withers till Creedence och Bob Dylan har han gett sig på med både finess och värdighet.

Men gruppens allra bästa egenkomponerade låt finns här, Hutterite Mile. En låt jag kan lyssna på i oändlighet utan att bli mätt.  Den har evigt liv. Så ödesdigert vackert att man blir tårögd. Lägg därtill en rad tolkningar av traditionell amerikanska folkmusik som Single Girl, Sinnerman och Hank Williams Alone and Forsaken och du får ihop ett fantastiskt album som blev en vacker svanesång för en grupp som aldrig kan få för mycket uppmärksamhet. Albumet blev gruppens mest nedtonade och tillbakalutade vilket gav en fingervisning om var Edwards fortsatta musikaliska utveckling skulle ta vägen under det efterföljande decenniet. Det tog mig tid att komma in i Edwards musikaliska universum men när jag väl var där har jag aldrig tagit mig därifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar