fredag 7 augusti 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - #15

#15: Christian Kjellvander I Saw Her From Here/I Saw Here From Her (2007)



Ju högre upp jag kommer på denna smått löjliga, men ack så rogivande, lista över detta århundradets bästa album desto svårare har jag för att inte bli personlig. För visst är det oftast så att de bästa och viktigaste pop- och rockalbumen i ens liv är kopplade till en levnadsfas eller en händelse? Jag har dock som avsikt att inte bli vare sig allt för personlig eller privat på denna blogg. Det finns flera skäl. Dels att det inte är av allmänintresse och ett annat är jag alltid har med visst förakt läst recensioner av professionella musikjournalister där de hänger ut sitt privatliv vilket förtar ens egen upplevelse av musiken. Jag minns till exempel fortfarande en recension i tidningen Pop för ett par decennier sedan som var skriven av en av våra mest inflytelserika popjournalister om ett nytt album med Tindersticks. Det var skrivet som ett kärleksbrev till en före detta flickvän och den kom under lång tid att stå i vägen för min förmåga att uppskatta musiken. Recensenten satte sig själv i fokus istället för musiken. Många verkar onekligen gilla det men för mig slår det fel. Så därför ska jag inte göra detsamma även om jag vet att jag inte påverkar särskilt många människor via denna blogg och kan knappast likställa min inverkan med Sveriges genom tiderna bästa musiktidning. Det hela blir lite fånigt som jämförelse men hoppas ni som läser förstår min poäng.

Jag inser dock samtidigt hur svårt det är att beskriva viss musik utan att falla till det personliga och i värsta fall det privata. Det gäller inte minst Christian Kjellvander. Så jag nöjer mig med att skriva att Kjellvander är en fantastisk låtskrivare och artist. I Saw Her From Here/I Saw Here From Her är hans bästa album, visserligen i hård konkurrens med hans övriga soloalbum. De har alla sina höjdpunkter som är väl värda att uppmärksamma. Men detta album är på många sätt unikt i sitt slag även vid en internationell jämförelse. Dock är det möjligt att jag har svårt att förhålla mig helt objektivt i frågan.

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Själv har jag nästan bara lyssnat på Songs from a two-room chapel med Kjellvander, också en riktigt bra platta.
    Och så en helt annan grej, jag släppte min debutsingel The Truth i dagarna. Vore kul om du vill lyssna och kanske skriva något om den!
    Finns på
    Spotify: https://open.spotify.com/album/4Ynlg0jDLWZXlkPuXDvj8w
    Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=B-X6yy-Smis

    Hör gärna av dig om du undrar över något! olle.l.lundberg@gmail.com
    Mvh Olle Lundberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Håller med, Songs From A Two Room Chapel, är riktigt bra den med. Ska jag kolla upp din musik. Ha det gott!

      Radera