onsdag 16 december 2015

Årets bästa album 2015 - Nu får det räcka...

Att kalla detta detta en årsbästalista är förmätet. Jag kan erkänna att jag inte har koll på vad som hänt inom  rock- och popmusiken utanför min fyrkantiga låda under detta år. Dessutom har jag nästan helt och hållet tappat modern soul, hiphop och r'n'b. Men det var nog egentligen ganska länge sedan. Men jag vill ändå traditionsenligt lista mina favoritalbum från detta år. Det har ändå varit ett bra musikår.


1. Father John Misty I Love You Honeybear
Det är galet men ändå vackert. Galet vackert. När Josh Tillman trädde in i rollen som Father John Misty hände något med hans musik. Luften blev fri och nyanserna fler. Helt enkelt roligare att lyssna.


2. Daniel Norgren Alabursy/The Green Stone
Norgren har gjort två fantastiska plattor detta år. Dessutom bjudit på en fulländad spelning på Stadsteatern i Lund. Enda problemet är att skivorna inte går att skilja åt och därför är de båda med på samma plats. Svensk americana när den är som vackrast och mest egensinnig.
'

3. Ane Brun When I'm Free
En artist som växer för varje platta hon ger ut. Detta trots att hon varit med ett tag nu. Fastnar aldrig i hjulspår utan rör sig ständigt framåt utan att tappa fotfästet. Föregångaren tenderade i all sin förträfflighet att i längden bli något slätstruken. På denna platta händer det mer.

4. Jason Isbell Something More Than Free
5. Dave Rawlings Machine Nashville Obsolete
6. Eilen Jewell Sundown Over Ghosttown
7. Anna Von Hausswolff The Miraculous
8. Punch Brothers The Phosphorescent Blues
9. Sufjan Stevens Carrie & Lowell
10. James McMurtry Complicated Game
11. Courtney Barnett Sometimes I Sit and Think, Sometimes I Just Sit
12. Kacey Musgraves Pageant Material
13. Dawes All Your Favorite Bands
14. Emmylou Harris & Rodney Crowell Travelling Kind
15. My Morning Jacket Waterfall
16. The Wood Brothers Paradise
17. The Sword High Country
18. The Decemberists What A Terrible World, What A Beautiful World
19. Wilco Star Wars
20. Brandi Carlile The Firewatcher's Daughter
21. The Tallest Man On Earth Dark Bird Is Home
22. Deslondes Deslondes
23. Villagers Darling Arithmetic
24. Algiers Algiers
25. Calexico Edge Of The Sun

Jag vill tillägga att det finns mängder av album jag inte hunnit lyssna på än. Ett av dem är Baroness senaste som släpps nu i december. En skiva jag har höga förväntningar på.

Med det sagt är sista ordet på denna blogg skrivet. Tack för musiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar