söndag 6 november 2016

Filmen om Esbjörn Svensson

Om en knapp vecka ska jag gå och se Kents avskedskonsert på Malmö Arena. Förväntan över att slutligen få ta avsked av den grupp som under de senaste 20 åren tronat som Sveriges viktigaste rockgrupp är givetvis hög. Det är svårt att ifrågasätta gruppens betydelse. Dessutom har de haft en tydlig inverkan på mitt personliga musikintresse. Men Sveriges viktigaste band under samma tidsperiod skulle jag vilja hävda är ett annat. Hur imponerad jag än har varit av Joakim Bergs låtskrivarförmåga, ingen mig veterligen nu aktiv artist hanterar det svenska språket på samma briljanta sätt, vill jag påstå att Esbjörn Svenssons Trio besatt något större i sin repertoar.


Det är givetvis bara fånigt och egentligen helt meningslöst att jämföra grupper inom olika genrer på detta sätt men om Berg med sina låtar har lyckats med att ta en som lyssnare tillbaka till samtiden, lyckades Esbjörn Svensson i sina kompositioner fånga det tidlösa. Det ogreppbara som aldrig går att definiera men som vi ändå tror oss uppleva. Det som får en att inse livets storslagenhet. På gott och på ont. Därför kommer E.S.T:s musik alltid att leva vidare och spela en lika stor betydelse om hundra år som den gör idag. Jag är väl egentligen inte ämnad att geniförklara någon men om jag tvingas till det skulle jag tillskriva Esbjörn Svensson detta epitet. Tyvärr gick han bort alldeles för tidigt när han tillsammans med sina medmusikanter Magnus Öström och Dan Berglund befann sig på sin kreativa topp. Jag är visserligen tacksam för att jag hann uppleva gruppens musik live vid ett tillfälle på Fasching i slutet på 1990-talet men jag är samtidigt besviken på att jag inte tog fler tillfällen. När jag med lite mer mognad var lite mer mottaglig för deras musik. Tänkte, när möjlighet gavs, att det säkert kommer fler tillfällen men till slut gjorde det inte det vilket i sig har blivit en livsvisdom.

Det kanske är en av anledningarna till att jag 20 år efter mitt senaste och hittills enda besök på en Kentkonsert tar tillfället i akt att se en spelning på deras sista turné. För när Kent hävdar att det är deras sista konsert så vill jag tro på dem.

För er som inte redan sett den vill jag i vilket fall rekommendera alla att se det fina porträtt som görs av denne begåvning till jazzmusikant i Filmen om Esbjörn Svensson som finns tillgängligt på SVT play i 22 dagar till.  Men det kommer kanske fler tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar