söndag 25 december 2016

Broken Records julkalender will soon be over

Nu är julen här och denna bloggs julkalender avslutad. Årets kanske viktigaste händelse. För att summera listan delar jag den här i nästintill komplett Spotify-format. Med enda undantaget att Christmas Eve Can Kill You här finns i originalversion med The Everly Brothers istället för Bonnie 'Prince' Billys & Dawn McCarthys cover. Får jag välja en jullåt ur rockhistorien kommer den att väljas som tidernas främsta i min bok. Dessutom medverkar Tom Waits på albumversionen av Go Tell It On The Mountain. Så den här listan är inte dum alls. Lyssna!



Jag vill avsluta detta lilla julprojekt med en klassiker som jag egentligen inte har så mycket till övers för som enskild låt. Men David Bowie la an tonen för hur musikåret 2016 skulle bli med sin värdigt iscensatta men tillika tragiska sorti från detta jordeliv i januari. Det skulle visa sig bara vara början på ett år som gått i avskedets tecken.

Därför vill jag dela detta klipp där han och Bing Crosby förenades kring flygeln för ganska exakt 39 år sedan. Faktum är att denna låt har blivit en av Bowies bäst säljande singlar under hela sin hyllade karriär. Det kan man ju ha vissa synpunkter på men ett år som detta spelar det mindre roll. Denna inspelning fyller på något sätt en funktion och påminner mig om vilka outgrundliga vägar rockhistorien kan ta en med på. Både utifrån lyssnarens och artisternas perspektiv.

Ha nu en fortsatt god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar